Snapchat – fremtidsrettet tjeneste?

Skaperne av Snapchat har ståltro på sin egen modell og nekter å selge selskapet. Spørsmålet er om grunnleggerne vil klare å utvikle nye store verdier for selskapet i fremtiden.

Det er knyttet stor spenning til den videre utviklingen for selskapet. Deler av bransjen er skeptisk til potensialet for en slik tjeneste.

Avslo gigantbud

Nylig fikk skaperne av selskapet, Evan Spiegel og Robert Murphy, et bud på hele 3 milliarder dollar for bedriften. Selv mener eierne at Snapchat er verdt mye mer og har et stort potensiale for fremtidig vekst. Skeptikerne har derimot uttalt at det virker som om selskapet ikke helt klarer å finne en egnet forretningsmodell. Spørsmålet er om Snapchat er i stand til å få maksimalt ut av reklamepotensialet til applikasjonen. Dette bør helst skje i kombinasjon med at brukermassen øker på globalt nivå.

Slik fungerer Snapchat

Applikasjonen gir enkelt og greit brukerne muligheten til å dele bilder med hverandre. Her kan man redigere bildene og velge hvem som skal ha mulighet til å se dem. I tillegg så setter man en tidsbegrensning på hvor lenge det er mulig å se meldingene. Det er vanskelig å anslå om dette er nok til å holde på en så sterk markedsposisjon som Snapchat har for øyeblikket. Noen brukere kan nok føle at tjenesten har for få muligheter. Andre applikasjonsleverandører som Betsafe Casino har et helt annet utvalg av underholdningsmuligheter for publikum. Om Snapchat skal fortsette veksten bør de derfor satse på å gjøre applikasjonen mer omfattende.

De amerikanske utviklerne bak Snapchat har uten tvil store utfordringer foran seg. For å forsvare en høyere verdi enn budet på 3 milliarder dollar, så må bildedelingstjenesten fortsette veksten fremover. Publikum kan bare håpe på en enda bedre applikasjon i fremtiden. Tiden vil vise om Snapchat motbeviser spådommene fra kritikerne.